Search This Blog

Friday, December 16, 2011

ေတာင္ေပၚသားႏွင့္ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္ - မင္းယုေဝ



ရွင္ဥတၱမေက်ာ္သည္ ရဟန္းစာဆိုျဖစ္၍ အင္းဝေခတ္၌ ထြန္းကားသည္။ သကၠရာဇ္ ၈၁၅ ခု၌ ဖြားျမင္၍ သက္ေတာ္ ၈၉ႏွစ္ အရြယ္ သကၠရာဇ္ ၉၀၄ ခုတြင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္ဟု အဆိုရွိေလသည္။
ရွင္ဥတၱမေက်ာ္သည္ ရွင္မဟာသီလဝံသ၊ ရွင္မဟာရ႒သာရ စသည္တို႕ႏွင့္ တေခတ္တည္း ထြန္းကားသည္။ ရွင္မဟာသီလဝံသႏွင့္ ေက်ာင္းေနဘက္ သူငယ္ခ်င္းပင္ ျဖစ္ခဲ့ဘူးေလသည္။ သို႕ရာတြင္ ရွင္မဟာသီလဝံသ၊ ရွင္မဟာရ႒သာရတို႕ကဲ့သို႕ မင္းေနျပည္ဝယ္ သီတင္းသံုးျခင္း မျပဳခဲ့။ မင္းဆရာမလုပ္ခဲ့။ ဆရာေတာ္ကို အင္းဝဘုရင္ ဒုတိယ မင္းေခါင္ႏွင့္ သားေတာ္ ေရႊနန္းေၾကာ့ရွင္ဘုရင္ နရပတိတို႕က မင္းေနျပည္ေတာ္မွာပင္ သီတင္းသံုးလ်က္ မင္းဆရာလုပ္ရန္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေတာင္းပန္ ေလွ်ာက္ထားဘူးသည္။ ဆရာေတာ္သည္ လက္မခံခဲ့။ သာယာစည္ကားေသာ မင္းေနျပည္ကို ခြာခဲ့သည္။ ေရႊေက်ာင္းအုတ္ေက်ာင္းတို႕ကို ၾကဥ္ခဲ့သည္။ အနံ႕အရသာႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ဆြမ္းခဲဘြယ္ ေဘာဇဥ္တို႕ကို စြန္႕ခဲ့သည္။ လူမ်ားစုႏွင့္ အလွမ္းေဝးရာျဖစ္သည့္ေတာေတာင္ အရပ္ေဒသ၌ တကိုယ္တည္း လွည့္လည္သီတင္းသံုး ေနထိုင္ခဲ့သည္။ ဝါးေက်ာင္းငယ္၌ သီတင္းသံုးလ်က္ တရားအားထုတ္ျခင္း၊ကဗ်ာဖြဲ႕ဆိုျခင္းတုိ႕ကို ျပဳခဲ့ေလသည္။
ဆရာေတာ္ ေရးဖြဲ႕ခဲ့ေသာ စာတို႔အနက္ ေႏွာင္းသူတို႕ အခိုင္အမာ ရွာမာရွာေဖြေတြ႕ရွိသမွ်မွာ ေတာလား ၉ ပုဒ္သာ ျဖစ္သည္။ ေႏွာင္းသူတို႕ ရွာေဖြမေတြ႕ရွိဘဲ တိမ္ျမဳပ္ေနေသာ ဆရာေတာ္၏ စာမ်ား ရွိလိမ့္ဦးမည္ဟု ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ခန္႕မွန္းၾကသည္။ မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ ထိုေတာလား ၉ပုဒ္ျဖင့္ပင္ ဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာစာေပေလာက၌ ထင္ရွားေနေလျပီ။ ေနာက္ေႏွာင္း စာဆို မ်ား၏ ဆရာတဆူျဖစ္ေနေလျပီ။ နဝေဒး၊ နတ္ရွင္ေနာင္၊ ရွင္သံခို၊ ဖိုးသူေတာ္ဦးမင္း၊ လူဦးမင္း အစရွိေသာ စာဆိုမ်ားစြာတို႕သည္ ဆရာေတာ္၏ ေတာလားထဲမွ အဖြဲ႕အႏြဲ႕အခ်ိဳ႕ကို နည္းမွီ အတုယူ ခဲ့ၾကေလသည္။ ယခုအခါ ေဒါက္တာဘဟန္က ဆရာေတာ္၏ ေတာလား ၉ ပုဒ္ကို အဂၤလိပ္ဘာသာသို႕ ျပန္ဆိုၿပီးေလျပီ။
ဆရာေတာ္သည္ ေတာလား ၉ ပုဒ္အနက္ ေနာက္ဆံုးတပုဒ္တြင္ မိမိ ဘုရားဆုကို ပန္ေၾကာင္း ဖြဲ႕ဆိုသည္။ အျခားရွစ္ပုဒ္တြင္ကား ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘုရားသခင္ ကပိလဝတ္ျပည္ကို ဝင္ေတာ္မူရာတြင္ ေတာေျခ စံုတခြင္ကို ျဖတ္သန္းႂကြခ်ီပံု ဖြဲ႕ဆိုသည္။ သို႕ဖြဲ႕ဆိုရာ၌ ဘုရားသခင္အား ေလာကဓာတ္အလံုး ၫြတ္ေပ်ာင္း ပူေဇာ္ဟန္ကို ျပဆိုလိုသျဖင့္ ေတာ၊ ေတာင္၊ ေရ၊ ေျမ၊ သစ္ပင္၊ ပန္းမန္စေသာ သဘာဝအလွတို႕ကို အသားေပး ဖြဲ႕ဆိုေလသည္။
ဆရာေတာ္သည္ ေတာေတာင္ ေဒသတခြင္တြင္ လွည့္လည္သီတင္းသံုးသူျဖစ္ရာ သဘာဝအလွကို ေကာင္းစြာ ခံစားသိရွိသူျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ သဘာဝအလွကို ဖြဲ႕ဆိုရာတြင္ စာေတြ႕ကိုဖြဲ႕ဆိုသည္မဟုတ္။ ငါေတြ႕ျဖစ္ေသာ မိမိကိုယ္တိုင္ ၾကံဳေတြ႕ခံစားမိသည့္ သဘာဝအလွကိုသာ ဖြဲ႕ဆိုသူျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕ဆိုရာတြင္ လြန္စြာပုိင္ႏိုင္ထိမိလွသျဖင့္ ပညာရွင္အမ်ားက ဆရာေတာ္ကို သဘာဝစာဆိုဟူ၍ပင္ ေခၚေဝၚသမုတ္ၾကေလသည္။
ဆရာေတာ္သည္ သဘာဝအလွကို ဖြဲ႕ဆိုရာ၌ အဆင္းပါေအာင္လည္း ဖြဲ႕ႏိုင္သည္။ အသက္ပါေအာင္လည္း ဖြဲ႕ႏိုင္သည္။ အသံပါေအာင္လည္း ဖြဲ႕ႏိုင္သည္။ အနံ႕ပါေအာင္လည္း ဖြဲ႕ႏိုင္သည္။ ထုိအခ်က္တို႕ကို “ေလခေျမသက္၊ စ်ာန္ဝိတက္သို႕၊ သစ္ရြက္ေယာ္ရီ၊ ဣႏၵနီဝယ္“ ဟူေသာ အဖြဲ႕၌၎၊ ” သဲခင္းသာဝယ္၊ သီတာၾကည္လဲ့၊ ငွက္သံႏြဲ႕ႏွင့္“ ဟူေသာ အဖြဲ႕၌၎၊ “ မတန္ယဥ္ဆံုး၊ အင္ဂမုန္းႏွင့္၊နန္းသံုးသဇင္၊ ႀကိဳင္သင္းရႊင္၍“ ဟူေသာ အဖြဲ႕၎ဆင္ျခင္ၾကည့္ႏိုင္ေပသည္။
ဆရာေတာ္၏ ကဗ်ာ႕စြမ္းရည္သည္ အံ့ခ်ီးဖြယ္ ေကာင္းလွသည္။ ေကာင္းကင္၌ အေရာင္အမ်ိဳးမ်ိဳး အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ပံုသဏၭာန္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းေနေသာ တိမ္တို႕၏ တင့္တယ္ဟန္ကို “တိမ္ၫိုမိလႅာ၊ တိမ္စူကာႏွင့္၊ တိမ္ျပာေရာရွက္၊ မရမ္းဖက္၍၊ တိမ္သက္တန္႕ေရာင္၊ အဝါေပါင္ဝယ၊ ေမွာင္ခဲ့တခါ၊ ျပာခဲ့တခ်ိဳ႕၊ၫိုခဲ့တလီ၊ ရီခဲ့တပံု၊ မွုန္ခဲ့တခ်က္၊ ယုဂန္ထက္က၊ ေလးဘက္လံုးျခံဳ၊ တိမ္ဂဠဳန္လည္း၊ နဂါးရုံေႂကြ႕၊ ရန္ခ်င္းေတြ႕ေသာ္၊ ခိုးေငြ႕လႊတ္ၿပိဳင္၊ ဂုဏ္ခ်င္းဆိုင္ခဲ့“ ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆိုထားရာ ပန္းခ်ီဆရာမ်ားပင္ နည္းမွီး အတုယူခဲ့ရေပသည္။
ဆရာေတာ္သည္ သဘာဝစာဆို ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ သဘာဝ အလွကို ေရးဖြဲ႔ခဲ့ျငားလည္း လူသားတို႕ကိုကား မပစ္ပယ္ခဲ့။ အထူးသျဖင့္ လယ္သမား၊ ယာသမားမ်ားကို မပစ္ပယ္ခဲ့။ သူ႕ကဗ်ာတြင္ေတာေတာင္အရပ္ေဒသ၌ သူ႕နည္းတူ မထင္မရွားေနၾကေသာ ေတာင္ေပၚသား ေတာင္ယာသမားမ်ား၏အမူအရာကို ထည့္သြင္း ဖြဲ႕ဆုိထားေပသည္။
ဆရာေတာ္သည္ ေတာေတာင္ အရပ္ေဒသ၌ လွည့္လည္သီတင္းသံုးေနထိုင္စဥ္ ကရင္ေတာင္သူမ်ားကိုလည္း ျမင္ေတြ႕ရာသည္။ ပေလာင္ေတာင္သူမ်ားကိုလည္း ျမင္ေတြ႕ရာသည္။ စိုက္ပ်ိဳးမွုလုပ္ငန္းကို ထိုေတာင္သူတို႕ အေလးအျမတ္ျပဳကာ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည္ကို သတိျပဳမိရာသည္။ ထိုအခါ ဆရာေတာ္႕စိတ္၌ မည္သို႕ျဖစ္ေပၚပါသနည္း။ သူတို႕လည္း သူတို႕ဘာသာ အေလ်ာက္ ႀကိဳးပမ္းၾကေပသည္တကား။ သူတို႕၏ အမူအရာသည္လည္း ႏွစ္သက္ဖြယ္ပါတကား ဟူ၍ ျဖစ္ေပၚမိရာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ထိုစိတ္ေစတနာကို ကဗ်ာ၌ ထည့္သြင္းဖြဲ႔ဆိုျခင္း ျပဳသည္ဟု ယူဆမိေပသည္။
ကဗ်ာ၌ ေတာင္ေပၚသားတို႕ ေတာႀကီး ေတာင္ႀကီးထဲ၌ ေပ်ာ္ရာေပ်ာ္ေၾကာင္း ႀကံဖန္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ ေနၾကဟန္၊ ေတာင္သူတို႕ဘာဝ မီးရွို႕ထားၿပီး ျဖစ္ေသာ ယာေျမ၌ မ်ိဳးေစ့မ်ားကို တေပ်ာ္တပါး စိုက္ပ်ိဳးၾကဟန္ ဖြဲ႕ဆိုထားသည္မွာ
“ေတာခြင္ ေတာင္ထု၊ ေပ်ာ္ေၾကာင္းလုသည္
ေတာင္သူ႕ဓေလ့၊ ယာမီးေကၽြ႕သား
မ်ိဳးေစ့ေျမႏွံ၊ ေဒဝမာန္လွ်င္
ညံတၿခိမ့္ၿခိမ့္၊ဘဝင္စိမ့္မွ်“
တဖန္ မိုးဦးက်အခါ၌ ေတာင္သူတို႕ ထြန္ခ်မဂၤလာ က်င္းပၾကဟန္၊ ဘာသာဘာဝအေလ်ာက္ ေကာက္ပဲအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေပ်ာ္ေမြ႕စြာ စိုက္ပ်ိဳးၾကဟန္၊ သူတို႕လုပ္ငန္းကို အားႀကိဳးမာန္တက္ေဆာင္ရြက္ၾကဟန္၊ သူတို႕၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ လုပ္အားကို ဂုဏ္ယူၾကဟန္ ဖြဲ႕ဆိုျပန္သည္မွာ
“ဝႆန္ကာလ၊ ရာသီစဝယ္
ထြန္ခ်မဂၤလာ၊ ေတာင္သူမွာလည္း
ဘာသာဓေလ့၊ေပ်ာ္ေမြ႕စိုက္ပ်ိဳး၊ ေကာက္ပဲမ်ိဳးကို
အားႀကိဳးလံု႕လ၊ ဂုဏ္စြမ္းျပလ်က္“
ထို႕ျပင္ တေပါင္းလတြင္ ဖက္ဆြတ္မိုးသည္ ေတာတြင္းရွိ သစ္ပင္မွ ဖက္မ်ား၊ အရြက္မ်ားကို တြန္႕ေခြ က်ိဳးက်သြားေအာင္ ရြာခ်ဟန္၊ ထိုမိုးသည္ ရြက္က်င္ ရြက္နာမ်ားကို ေရရိုးတေလွ်ာက္ ယူေဆာင္သြားဟန္၊ ထုိရာသီတြင္ ေနမင္းထြန္းလင္းသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္တည္း ပေလာင္အမ်ိဳးသားတို႕သည္ ခ်ိန္ခြင္တမွ်ညီေနေအာင္ ေတာင္ယာမ်ားကို တသသမြမး္မံဇၾကဟန္ ဖြဲ႕ဆိုေလသည္။
“ၿမိဳင္ေျခအျပင္၊ စံုတခြင္က
ရြက္က်င္ေခြက်ိဳး၊ ဖက္ေခၽြမိုးမူ
ေရရိုးယူေဆာင္၊ မိန္တန္ေဆာင္မွ
ပေလာင္ေတာင္သ၊ ခ်ိန္တမွ်ကို“
ဤအဖြဲ႕အႏြဲ႕တို႕တြင္ ေတာင္ေပၚသား ေတာင္ယာသမားမ်ား၏ အမူအရာကို အထင္အရွား ျမင္ႏိုင္သည္။ သူတို႕သည္ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းကို ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးစြာ ႀကိဳးပမ္း လုပ္ေဆာင္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထိုသို႕ လုပ္ေဆာင္သည္ကိုလည္း ျမတ္ႏိုးဂုဏ္ယူတတ္ၾကသည္။ သူတို႕ လုပ္ထားေသာ ယာမ်ားကို တသသ မြမ္းမံျခင္းလည္း ျပဳတတ္ၾကသည္။ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးဖြယ္ရာ အမူအရာတို႕ပင္တည္း။ ထုိအမူအရာတို႕ကို ဆရာေတာ္ ျမင္တတ္သည္မွာခ်ီးက်ဴးဖြယ္ပင္။ တဖန္ ထိုအမူအရာတို႕ကို ကဗ်ာ၌ ပါရွိေအာင္ထည့္သြင္း ဖြဲ႕ဆိုႏိုင္သည္မွာလည္း ခ်ီးက်ဴးဖြယ္ပင္။
စင္စစ္ ေတာလားဆိုသည္မွာ ေတာေတာင္၏ အေျခအေနအလားအလာကို ဖြဲ႕ဆိုေသာ ကဗ်ာသာျဖစ္သည္။ ဤတြင္ ေတာေတာင္ေရေျမတည္းဟူေသာ သဘာဝအလွကို ဖြဲ႕ႏြဲ႕မွုသည္ အဓိကျဖစ္ေပသည္။ ထုိမွ တပါး ယခု ေတာလားတြင္ ဆရာေတာ္မ႑ိဳင္ ျပဳထားေသာ အေၾကာင္းအရာမွာလည္း ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသခင္ ကပိလဝတ္ျပည္သို႕ ေတာလမ္းတေလွ်ာက္ ျဖတ္သန္းႂကြခ်ီပံု အေၾကာင္းအရာျဖစ္သည္။ သို႕စဥ္လ်က္ ဆရာေတာ္သည္ သူေတြ႕ျမင္ဆက္ဆံခဲ့ဘူး၍ ေလးစားခ်စ္ခင္ျခင္းရွိခဲ့ေသာ ေတာင္ေပၚသား ေတာင္ယာသမားတို႕၏ ေလးစားခ်စ္ခင္ဖြယ္ အမူအရာတို႕ကိုသူ၏ ေတာလားတြင္ ထည့္သြင္းဖြဲ႕ဆိုျခင္းျပဳခဲ့ေပသည္။ ဆရာေတာ္ကို ထူခၽြန္ပါေပသည္၊ ဥာဏ္ခံႀကီးက်ယ္ပါေပသည္၊ ေစတနာမြန္ျမတ္ပါေပသည္ဟု ဆိုသင့္ေပသည္။
ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ ေတာင္ေပၚသား ေတာင္ယာသမားတို႕၏ အမူအရာကုိ ဖြဲ႕ဆိုေသာစာဆိုတို႕ နည္းပါးခဲ့သည္။ ထိုနည္းပါးေသာ စာဆိုတို႕တြင္ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္သည္ ေရွ႕ေျပးျဖစ္သည္ဟု ယူဆမိေပသတည္း။


မင္းယုေဝ
(၁၉၆၄)
တိုက္စိုး၊ မင္းယုေဝ ၏ ျမန္မာစာမိတ္ဖြဲ႔ စာအုပ္မွ-

0 comments:

Post a Comment