Search This Blog

Friday, December 16, 2011

( ၂ ) မဟာဇနကဇာတ္ေတာ္ႀကီး

ေတ၊ ဇ၊ သု၊ ေန၊ မ၊ ဘူ၊ စန္၊ နာ၊ ၀ိ၊ ေ၀-ဟူေသာ
စကားႀကီးဆယ္လံုးသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္ ဇာတ္ေတာ္ဆယ္ဘြဲ႔ကို ေဖာ္ျပသည့္
အတိုေကာက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ဒုတိယစကားလံုးျဖစ္သည့္ (ဇ) ဟူသည္မွာ မဟာဇနက-မင္းသား၏ ဘ၀အေၾကာင္းကို ဆိုလိုသည္။


ေရွးအခါက မိတၳီလာျပည္တြင္ စိုးစံသည့္ အရိ႒ဇနကမင္းႏွင့္ ညီေတာ္ အိမ္ေရွ႔စံမင္းသား ေပါလဇနကတို႔သည္ တပါးႏွင့္တပါး အထင္အျမင္လြဲမွားၾကျပီး စစ္ထိုးၾကေလသည္။ ထိုစစ္ပြဲတြင္ ေနာင္ေတာ္ဘုရင္ႀကီး က်ဆံုးေလေသာေၾကာင့္ ကိုယ္၀န္အရင့္အမာရွိေသာ မိဖုရားသည္ ဆင္းရဲသူမေယာင္ေဆာင္ျပီး ထြက္ေျပးေလရာ ကာလစမၸါနဂိုျပည္သုိ႔ ေရာက္သြား၏။

ျမိဳ႔ျပင္ဇရပ္တခုတြင္ ရပ္နားေနခိုက္ ဒိသာပါေမာကၡဆရာႀကီးႏွင့္ ဆံုမိ၍ အက်ဳိးအေၾကာင္းေျပာျပသျဖင့္ ပါေမာကၡႀကီးက ၾကင္နာသနားစိတ္၀င္ကာ အိမ္တြင္ေနထိုင္ရန္ လက္ခံထားလိုက္ေလသည္။ မ်ားမၾကာမီ မိဖုရားႀကီးတြင္ သားေတာ္တပါး ဖြားျမင္ေလရာ မဟာဇနကဟု အမည္ေခၚတြင္ေစေလသည္။
ေက်ာင္းေနစဥ္ အျခားေက်ာင္းသားတခ်ိဳ႔က မင္းသားေလးအား မုဆိုးမသား-ဟု မၾကာခဏ ေလွာင္ေျပာင္ၾကရာ မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္သျဖင့္ မယ္ေတာ္မိဖုရားႀကီးအား ေမးေလရာ သားေတာ္မွာ ငယ္ရြယ္သူျဖစ္ေနေသး၍ ပထမေသာ္ လွည့္ပတ္ေျပာဆိုထားေသာ္လည္း အခ်ိန္အရြယ္ေရာက္လာေသာအခါ၌ကား ျဖစ္ရပ္ကုန္စင္ ဖြင့္ဟေျပာလိုက္ေလသည္။

ထိုေန႔မွစ၍ မဟာဇနကမင္းသားေလးသည္ မိမိ၏ဘ၀မွန္ကို သိရွိျပီး ထီးစိတ္နန္းစိတ္ ဇာတိမာန္ေပၚလာကာ ဖခမည္းေတာ္၏ ထီးနန္းကို မတရားသိမ္းပိုက္ထားေသာ ဦးရီးေတာ္ေပါလဇနကကို စစ္ခင္းတိုက္ခိုက္ျပီး ထီးေမြနန္းေမြကို ျပန္ရေအာင္လုပ္ရမည္ဟု ၾကံစည္ကာ မယ္ေတာ္ပါလာခဲ့ေသာပစၥည္းမ်ားကိုယူ၍ တိုးပြားေအာင္ျပဳလုပ္ရန္ သေဘၤာကုန္သည္မ်ားႏွင့္ အတူ ထြက္သြားေလသည္။

မင္းသားေလးလိုက္ပါသြားေသာ သေဘၤာသည္ ပင္လယ္သမုဒၵရာထဲတြင္ လႈိင္းလံုးႀကီးမ်ား ရိုက္ခတ္ ေသာေၾကာင့္ အက္ကြဲ ေရ၀င္ျပီး တျဖည္းျဖည္း နစ္ေလရာ အျခားေသာကုန္သည္မ်ားသည္ ေၾကာက္အားလန္႔အားျဖင့္ ေရထဲသို႔ ခုန္ခ်ၾကေလသည္။

သတိၾကီးေသာ မဟာဇနကမင္းသားကား စိတ္ေအးေအးထားကာ အားအင္ျပည့္ေစမည့္ ေထာပတ္မ်ားကို စား၏။ အက်ႌပုဆိုးမ်ားကိုလည္း ေရလံုေစရန္ ေထာပတ္မ်ားျဖင့္ လူးလိုက္၏။ ထို႔ေနာက္ ဘုရား တရား သံဃာ မိဘ ဆရာသမားမ်ားကို ရည္စူး၍ ကန္ေတာ့တိုင္တည္ျပီး သီလေဆာက္တည္လိုက္သည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ျပီးမွ-
ရြက္တိုင္ထိပ္ဖ်ားသို႔တက္သြားကာ ငါးမန္း ငါးတန္မ်ား လြတ္ရာဖက္သို႔ ရွိသမွ်အားယူလ်က္ ခုန္ခ်လိုက္၏။

ဇြဲ လုံ႔လ ၀ီရိယ ႀကီးစြာျဖင့္ ေန႔ေရာညပါ မေနမနား ကူးခတ္ရာ ေရေမ်ာပါလာေသာ အစားအစာေတြ႔လွ်င္ပင္ ေန႔လြဲညစာျဖစ္ေနက သီလအပ်က္မခံဘဲ စိတ္တင္းကာ မစားဘဲေနေလသည္။
မဟာဇနကသည္ ေယာက်္ားတို႔ဇြဲ ေသကာမွေလွ်ာ့မည္-ဟု ဇြဲႀကီးစြာျဖင့္ ကူးခတ္ရင္း ခုနစ္ရက္ေျမာက္ေသာ ေန႔၌ သမုဒၵရာပင္လယ္ျပင္တြင္ ဒုကၡႀကံဳေနေသာ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားကို ကူညီရန္ တာ၀န္ရွိေသာ မဏိေမခလာနတ္သမီးက ေပြ႔ခ်ီကာ မိတၳီလာျပည္ ဥယ်ာဥ္တြင္းရွိ ေက်ာက္ဖ်ာထက္၌ သိပ္ထားျပီး အ၀တ္ျခံဳထားခဲ့၏။

(ထိုေန႔သည္ကား) မိတၳီလာျပည္နန္းတြင္း၌ ေပါလဇနကမင္းႀကီး နတ္ရြာစံျပီး ခုနစ္ရက္ေျမာက္ေသာေန႔ျဖစ္၏။ ထီးေမြနန္းေမြခံရန္ သားေတာ္မရွိသျဖင့္ ဖုႆရထားလႊတ္ရန္ စီစဥ္ေနၾကသည္။
ဖုႆရထားသည္ ေရႊနန္းေတာ္ကို လက္ယာရစ္ သံုးပတ္ပတ္၍ ျမိဳ႔တြင္းသို႔လွည့္ျပီးလွ်င္ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ျမိဳ႔တံခါးမွ ျမိဳ႔ျပင္သို႔ ထြက္သြားသျဖင့္ တာ၀န္က်ေသာ မွဴးမတ္ေျခြရံမ်ားမွာ ရင္တမမျဖင့္ ေျပးလိုက္ရေတာ့သည္။

ဥယ်ာဥ္ေတာ္အတြင္းရွိ မဟာဇနကမင္းသား အိပ္ေပ်ာ္ေနေသာ ေက်ာက္ဖ်ာသို႔ ဖုႆရထားဆိုက္ရာ ထိုက္တန္သူမင္းသား ဟုတ္-မဟုတ္ စမ္းသပ္လို၍-
တူရိယာပညာရွင္မ်ား တျပိဳင္နက္တီးမႈတ္၍ ျပိဳင္တူထြက္ေပၚလာေသာ တူရိယာသံမ်ားေၾကာင့္ ႏိုးလာေသာ္လည္း မင္းေသြးပင္ျဖစ္သျဖင့္ မဟာဇနကမင္းသားမွာ တုန္လႈပ္ျခင္းမရွိဘဲ မ်က္စိဖြင့္ၾကည့္ကာ ပရိသတ္ႀကီးကို ျမင္ေသာ္လည္း စိတ္ေအးလက္ေအးႏွင့္ပင္ နံေတာင္းတဖက္သို႔သာ ေျပာင္းအိပ္လိုက္သည္။

ပုေရာဟိတ္ပုဏၰားမ်ားက အ၀တ္လပ္ေနေသာ ေျခဖ၀ါးကိုၾကည့္ကာ ေျခခဏာဖတ္ၾကျပီး ဘုန္းလက္ရံုး ဉာဏ္ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ မင္းေယာက်္ားပင္ ဧကန္ျဖစ္ရမည္-ဟုဆိုကာ မင္းေျမာက္တန္ဆာငါးပါး ဆက္ကပ္၀တ္ဆင္ေစလ်က္ မင္းခမ္းမင္းနားျဖင့္ ေခၚသြားၾကေလသည္။

ထို႔ေနာက္ ၀တၱရားရွိသည့္အတိုင္း ေပါလဇနကမင္းႀကီး၏ သမီးေတာ္ထံ အေၾကာင္းစံုကို ေလွ်ာက္တင္ေစေလရာ-
သမီးေတာ္က မင္းေလာင္းဆိုသူကို အကဲခတ္လို၍ ထုိသူအား အေဆာင္ေတာ္သို႔ လာေတြ႔ရန္ အေၾကာင္းၾကားေလသည္။

အထိန္းေတာ္က ထိုသို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္အေၾကာင္းၾကား ေလွ်ာက္တင္သည္ကို မဟာဇနကသည္ မၾကားေလဟန္ေဆာင္ကာ မွဴးမတ္မ်ားႏွင့္ စကားေျပာျမဲသာ ေျပာေနလိုက္သည္။
အထိန္းေတာ္ႀကီးျပန္သြား၍ အတန္ၾကာမွသာ မိမိအလိုအတိုင္း ေရႊနန္းေဆာင္မ်ားသို႔ ေလွ်ာက္ၾကည့္ေလဟန္ျဖင့္ သြားရာ သမီးေတာ္သီ၀လိေဒ၀ီအေဆာင္နား ေရာက္လွ်င္-
လာေရာက္ဦးညြတ္ေသာ သီလ၀ိေဒ၀ီအား ေရႊလက္ေတာ္တြဲ၍ ေရႊပလႅင္ထက္တြင္ ထိုင္လိုက္စဥ္ ဦးရီးေတာ္ေပါလဇနကမင္းႀကီး၏ အလိုေတာ္က် မွဴးႀကီးမတ္ရာမ်ား တင္ေလွ်ာက္ေသာ ျပႆနာမ်ားကို ေျဖဆိုႏိုင္သျဖင့္ သမီးေတာ္ သီ၀လိေဒ၀ီႏွင့္ ေရႊဂေဟဆက္၍ နန္းတက္ပြဲသဘင္ ဆင္ယင္ေလသည္။

မင္းအျဖစ္သို႔ေရာက္လွ်င္ ကာလစမၸာနဂိုျပည္သို႔ေရာက္ေနေသာ မယ္ေတာ္မိဖုရားႀကီးအား၄င္း၊ ဒိသာပါေမာကၡႀကီးအား၄င္း၊ မိတၳီလာျပည္သို႔ပင့္ကာ သူေကာင္းျပဳ၍ တရိုတေသ ကိုးကြယ္ထားေလသည္။
မဟာဇနကမင္းႏွင့္ သီ၀လိေဒ၀ီမိဖုရားတို႔သည္ သားေတာ္တပါးရေသာအခါ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာရွိၾက၍ ျမပုခက္တင္ကာ ဒီဃာ၀ုမင္းသား-ဟု ေခၚတြင္ေစသည္။
ဒီဃာ၀ုမင္းသားေလး အတတ္ပညာစံု၍ အသက္ ၁၆-ႏွစ္ ျပည့္ေသာအခါ သူ႔ကိုအိမ္ေရွ႔မင္းအရာ အပ္ႏွင္းေလေတာ့သည္။

တေန႔ မဟာဇနကမင္းႀကီးသည္ သားေတာ္ကိုေခၚကာ ဥယ်ာဥ္နန္းသို႔ စံျမန္းရန္သြားစဥ္ အ၀င္၀၌ အသီးမ်ား ျပြတ္သိပ္စြာ သီးေနေသာ သရက္ပင္ကိုေတြ႔ရာ မင္းႀကီးႏွင့္ အိမ္ေရွ႔မင္းသားပါ ဆြတ္ခူးစားေသာက္ျပီးျဖစ္သျဖင့္ ေနာက္မွပါလာေသာ ေျခြရံသင္းပင္းမ်ားကလည္း ခူးခြင့္ရျပီျဖစ္ရာ သူ႔ထက္ငါ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ဆြတ္ယူစားေသာက ္ၾကကုန္၏။

သစ္ခက္တဲနန္းတြင္ တေနကုန္စံျမန္းျပီးမွ ညေနဘက္၌ ျပန္လာရာ ဥယ်ာဥ္၀ရွိ ျပြတ္သိပ္စြာသီးေနေသာ သရက္ပင္မွာ အခက္အလက္မ်ား က်ိဳးပဲ့ပ်က္စီးေနသည္ကိုေတြ႔၍ အက်ိဳးအေၾကာင္းကိုေမးေလရာ အသီးရွိသည့္အတြက္ ထိုကဲ့သို႔ျဖစ္ရေၾကာင္း ေဘးနားက အပင္ကား အသီးမရွိသည့္အတြက္ ထိုကဲ့သို႔ မျဖစ္ရေၾကာင္း ေလွ်ာက္တင္ၾကေလသည္။

ထိုအခ်ိန္မွစ၍ မင္းႀကီးသည္ ငါတို႔၏ မင္းစည္းစိမ္ကား အသီးျပြတ္စြာသီးေနေသာ သရက္ပင္ႏွင့္ တူေလစြတကား၊ ရန္သူမ်ားႏွင့္ ေန႔စဥ္ဆက္ဆံေနရေသာ ဘ၀မ်ိဳး ျဖစ္ေတာ့သည္တကား။ ရန္သူႏွင့္ကင္းေသာ အျဖစ္ကား ရေသ့ရဟန္းဘ၀ပင္တည္း။ အသီးလံုး၀မသီးေသာ သရက္ပင္ႏွင့္တူ၏။
ငါလည္း သက္ေတာ္ႀကီးေလျပီ၊ ထို႔ေၾကာင့္ အသက္အရြယ္ ႏုပ်ိဳေသးေသာ သားေတာ္ကို ေရႊနန္းစည္းစိမ္ အပ္ႏွင္းကာ ရေသ့၀တ္လဲ၍ ေတာထြက္အံ႔ဟု မိန္႔ေတာ္မူကာ မၾကာမီ ေတာထြက္သြားေလေတာ့သတည္း။

Monday, August 9, 2010


(၁) ေတမိယဇာတ္ေတာ္ႀကီး

( ဇာတက-)
ဇာတ္-ဟူေသာစကားမွာ ဇာတက-ဟူေသာပါဠိမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ျပီး အျဖစ္ေတာ္ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရွိသည္။ ပါဠိလို ဇာတက-မွာ ျမန္မာလိုအားျဖင့္ ဗုဒၶ၏ ဘုရားေလာင္းဘ၀ အျဖစ္ေတာ္စဥ္မ်ားကို ေဖာ္ျပေဟာၾကားထားရာ က်မ္းပင္ ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္-
၁။ ေတမိယဇာတကသည္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေတမိမင္းသား၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၂။ ဇနကဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ဇနက မင္းသား၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၃။ သု၀ဏၰသာမဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သု၀ဏၰသာမ၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၄။ ေနမိယဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေနမိမင္း၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၅။ မေဟာသဓဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ မေဟာသဓာ၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၆။ ဘူရိဒတၱဇာတကမွာ ဘုရားအလာင္းေတာ္ ဘူရိဒတ္နဂါးမင္း၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၇။ စႏၵကုမာရဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ စႏၵကုမာရမင္းသား၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၈။ နာရဒဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ နာရဒ၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၉။ ၀ိဓူရဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ၀ိဓူရသုခမိန္၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္။
၁၀။ ေ၀ႆႏၲရဇာတကမွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေ၀ႆႏၲရာမင္းႀကီး၏ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္တို႔ပင္ ျဖစ္သည္။


( ႏုမွာငါးရာ ရင့္မွာတစ္က်ိပ္-)
ဗုဒၶဘာသာတို႔တြင္ ႏုမွာငါးရာ ရင့္မာတက်ိပ္-ဟု ဆိုရိုးစကားတခုရွိသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ ဘုရားအေလာင္းေတာ္၏ ပါရမီေတာ္မ်ား၊ ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူေနစဥ္ ပါရမီေတာ္ႏုစဥ္ဘ၀ အျဖစ္ေတာ္စဥ္မ်ားႏွင့္ ဘုရားျဖစ္ခါနီး ပါရမီေတာ္မ်ား ရင့္က်က္ခ်ိန္ အျဖစ္ေတာ္စဥ္ဘ၀မ်ားကို မွတ္သားသိရွိၾကေစရန္ ဆိုရိုးစကားျပဳခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ဘုရားရွင္သည္ ပါရမီေတာ္မ်ား ျပည့္ကာ သဗၺညဳတေရႊဉာဏ္ေတာ္ရျပီး ဗုဒၶအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ဘ၀တုန္းက အျဖစ္ေတာ္စဥ္မ်ားကို အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ တပည့္သာ၀က စသည္တို႔အား ျပန္လည္၍ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ ဘုရားရွင္ ျပန္လည္ေဟာေဖာ္ခဲ့ေသာ အတိတ္အေလာင္းလ်ာ ဘ၀အျဖစ္ေတာ္စဥ္မ်ားကို ဇာတက အမည္ျဖင့္ ပိဋကေတာ္တြင္ က်မ္းတေစာင္ရွိသည္။

( ဇာတ္ေတာ္တို႔` အေရအတြက္ )
ဇာတကက်မ္း၌ ၀တၳဳေပါင္း ၅၄၇-ပုဒ၊ က႑ေပါင္း ၁၁-ခုရွိသည္။
ပထမက႑ကို ဧကနိပါတ (ဧကနိပါတ္) ဟုေခၚသည္။
ဂါထာတပုဒ္သာ ပါရွိေသာောကာင့္ ဧကနိပတါဟုေခၚျခင္း ျဖစ္သည္။
ဂါထာႏွစ္ပုဒါပါသည္ကို ဒုကနိပါတ္၊ သံုးပုဒ္ပါသည္ကို တိကနိပါတ္၊ ေလးပုဒ္ပါသည္ကို စတုကၠနိပတ္၊ ငါးပုဒ္ပါသည္ကို ပဥၥကနိပါတ္၊ ေျခာက္ပုဒ္ပါသည္ကို ဆကၠနိပါတ္၊ စသည္ျဖင့္ ဂါထာအေရအတြက္အလိုက္ အမည္ေပးထားသည္။

အေရအတြက္အားျဖင့္
ဧကနိပါတ္တြင္ ဇာတက (၀တၳဳ) ၁၅၀-ပါရွိသည္။
ဒုကနိပါတ္၌ ၁၀၀။
တိကနိပါတ္၌ ၅၀။
စတုကၠနိပါတ္၌ ၅၀။
ပဥၥကနိပါတ္၌ ၂၅။
ဆကၠနိပါတ္၌ ၂၀။
သတၱကနိပါတ္၌ ၂၁။
အ႒ကနိပါတ္၌ ၁၀။
န၀ကနိပါတ္၌ ၁၂။
ဒသကနိပါတ္၌ ၁၆။
ဧကာဒသကနိပါတ္၌ ၉။
ဒြါဒသကနိပါတ္၌ ၁၀။
ေတရသကနိပါတ္၌ ၁၀။
ပကိဏၰကနိပါတ္၌ ၁၃။
၀ီသတိနိပါတ္၌ ၁၄။
တႎသနိပါတ္၌ ၁၀။
စတၱာလီသနိပါတ္၌ ၅။
ပဏၰာသနိပါတ္၌ ၃။
သ႒ိနိပါတ္၌ ၂။
သတၱတိနိပါတ္၌ ၂။
အသီတိနိပါတ္၌ ၅။
မဟာနိပါတ္၌ ၁၀-ပါရွိသည္။
စုစုေပါင္း ဇာတက ၅၄၇ ျဖစ္သည္။

ထို ၅၄၇-ဘ၀တြင္ ႏုစဥ္ဘ၀ေပါင္း ၅၃၇-ဘ၀ႏွင့္ အရင့္အမာဘ၀ ၁၀-ဘ၀ ပါ၀င္သည္။ ဤသည္တို႔ကိုပင္ စုေပါင္းကာ မွတ္သားရ လြယ္ကူေစျခင္းငွာ ႏုမာငါးရာ ရင့္မွာတက်ိပ္-ဟု ေျပာစမွတ္ျပဳခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ အမွန္အားျဖင့္ ဇာတ္ေတာ္ငါးရာ့ငါးဆယ္ မျပည့္ဘဲ ၅၄၇-သာရွိသည္။ ထိုဇာတ္ေတာ္မ်ားသည္ ျမန္မာမႈနယ္ပယ္၌ ဇာတ္ေတာ္ ၅၅၀-ႏွင့္ ဇာတ္ေတာ္ႀကီး ၁၀-ဘြဲ႔ဟု ထင္ရွားသည္။



ေတ၊ ဇ၊ သု၊ ေန၊ မ၊ ဘူ၊ စန္၊ နာ၊ ၀ိ၊ ေ၀ ဟု အစီအစဥ္အလိုက္ျဖစ္ေအာင္ အတိုေကာက္မွတ္သားၾကေလ့ရွိသည္။
ဇာတ္ေတာ္ဘဲြ႕တို႕၏ အမည္အျပည့္အစံုႏွင့္ ေရးသားသူႏွင့္ ၿပီးစီးခုႏွစ္မွာ-
( ဇာတ္ေတာ္အစဥ္ )
၁။ (ေတ) ေတမိယဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ) ေကာဇာ-၁၁၄၈-ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလ၊
၂။ (ဇ) မဟာဇနကဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၇-ခုႏွစ္၊ နယုန္လ၊
၃။ (သု) သုဝဏၰသာမဇာတ္ (ဦးပညာတိကၡ) ေကာဇာ-၁၁၈၈-ခုႏွစ္၊ နယုန္လ၊
၄။ (ေန) ေနမိဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၈-ခုႏွစ္၊ ၀ါဆိုလ၊

၅။ (မ) မေဟာသဓာဇာတ္(ပ၊ဒု) (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၆-ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလ၊

၆။ (ဘူ) ဘူရိဒတၱဇာတ္ (ရွင္နႏၵေမဓာ)ေကာဇာ-၁၁၄၈-ခုႏွစ္၊ နတ္ေတာ္လ၊

၇။ (စန္) စႏၵကုမာရဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၄-ခုႏွစ္၊ ျပာသိုလ၊

၈။ (နာ) နာရဒဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၄-ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလ၊

၉။ (၀ိ) ဝိဓူရဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၅-ခုႏွစ္၊ ၀ါေခါင္လ၊

၁၀။ (ေ၀) ေဝႆႏၲရာဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၅-ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလ၊


(က်မ္းျပီးခုနစ္ အစဥ္)
  1. စႏၵကုမာရဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၄-ခုႏွစ္၊ ျပာသိုလ၊
  2. နာရဒဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၄-ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလ၊
  3. ဝိဓူရဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၅-ခုႏွစ္၊ ၀ါေခါင္လ၊
  4. ေဝႆႏၲရာဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၅-ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလ၊
  5. မေဟာသဓာဇာတ္(ပ၊ဒု) (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၆-ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလ၊
  6. မဟာဇနကၠဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၇-ခုႏွစ္၊ နယုန္လ၊
  7. ေနမိဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ)ေကာဇာ-၁၁၄၈-ခုႏွစ္၊ ၀ါဆိုလ၊
  8. ဘူရိဒတၱဇာတ္ (ရွင္နႏၵေမဓာ)ေကာဇာ-၁၁၄၈-ခုႏွစ္၊ နတ္ေတာ္လ၊
  9. ေတမိယဇာတ္ (မင္းဘူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ) ေကာဇာ-၁၁၄၈-ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလ၊
  10. သုဝဏၰသာမဇာတ္ (ဦးပညာတိကၡ) ေကာဇာ-၁၁၈၈-ခုႏွစ္၊ နယုန္လ၊


ေတ၊ ဇ၊ သု၊ ေန၊ မ၊ ဘူ၊ စန္၊ နာ၊ ၀ိ၊ ေ၀-ဟူေသာ စကားႀကီးဆယ္လံုးသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္ ဇာတ္ေတာ္ဆယ္ဘြဲ႔ကို ေဖာ္ျပသည့္ အတိုေကာက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ပထမစကားလံုးျဖစ္သည့္ (ေတ) ဟူသည္မွာ ေတမိယ-မင္းသား၏ ဘ၀အေၾကာင္းကို ဆိုလိုသည္။


ေရွးအခါက ကာသိကရာဇ္မင္းႀကီးႏွင့္ စႏၵာေဒ၀ီမိဖုရားတြင္ ေတမိယကုမာရ-ေခၚ မင္းသားေလးတပါး ဖြားျမင္ေလသည္။ သားေတာ္ဟူ၍ ဤတပါးပင္ရွိသည္။
ငယ္စဥ္က ခမည္းေတာ္ ကာသိကရာဇ္မင္းႀကီးသည္ တေန႔တြင္ ေတမိယမင္းသားေလးကို ရင္၀ယ္ထားလ်က္ ခိုးသားေလးဦးကို ထိတ္လန္႔ဖြယ္ ျပစ္ဒဏ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးခတ္ေလသည္။

ထို႔ေနာက္ ထီးျဖဴေအာက္တြင္ ခ်သိပ္ထားစဥ္ မင္းသားငယ္သည္ ထိုသို႔ သူတပါးအား ထိတ္လန္႔ဖြယ္ ျပစ္ဒဏ္ စီရင္ရျခင္းမ်ားကို မႏွစ္ျမိဳ႔သျဖင့္ စိတ္အဆင္းရဲႀကီး ဆင္းရဲကာ မွိန္း၍ ဤသို႔စဥ္းစားမိ၏။

ဘုရားေလာင္းျဖစ္၍ ေနာက္ေနာက္ ဘ၀မ်ားကို ျပန္လည္ေတြးျမင္ႏိုင္စြမ္းရွိေလသည္။

ငါသည္လည္း တေန႔တြင္ ဘုရင္လုပ္ရေခ်ဦးမည္။ ဤသို႔ သူတပါးအား အျပစ္ဒဏ္စီရင္ရာ၌ အကယ္၍ မွားယြင္းစြာစီရင္မိအံ႔ ငါ့၌ ဆင္းရဲပူပန္မႈေရာက္လတံ႔။ ငါသည္ ယခင္ဘ၀က မင္းျပဳကာ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို မွားယြင္းစြာစီရင္မိသျဖင့္ ငရဲျပည္တြင္ ၾကာျမင့္စြာ ခံခဲ့ရသလို ယခုတဖန္ ခံရဦးမည္၊ ယခု မည္သို႔ၾကံရမည္နည္း။

ထိုအခ်င္းအရာကို ယခင္ ၇-ဘ၀က မိခင္ေတာ္စပ္ခဲ့ဖူးေသာ ထီးခ်က္ေစာင့္နတ္သမီး ေတြ႔သိ၍ ကိုယ္ထင္ျပျပီးလွ်င္ ေမးျမန္းရာ ဘုရင္မလုပ္လိုေသာ ဆႏၵကို သိရသျဖင့္-
မင္းသားသည္ ငရဲလားမည့္ေဘးကိုသာ ေတြးေၾကာက္လွေလေသာေၾကာင့္ ထိုေန႔မွစ၍ နတ္သမီးအၾကံေပးခ်က္အတိုင္း ဆြ႔ံအ နားထိုင္းသူမ်ားကဲ့သို႔ မလႈပ္မယွက္ ေၾကာင္တက္တက္ ေနထိုင္လိုက္ေတာ့သည္။

ထိုအခ်င္းအရာကို အထိန္းေတာ္မ်ား ေတြ႔ၾကေသာ္ မိဖုရားႀကီးထံ ခ်က္ခ်င္း၀င္၍ သံေတာ္ဦးတင္ေလလွ်င္-
မိဖုရားႀကီးသည္ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် သားေတာ္အား စမ္းသပ္ျပီးေနာက္ ဧကန္အမွန္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရေသာေၾကာင့္ ဘုရင္ႀကီးထံ ခ်ဥ္းကပ္ျပီး အက်ိဳးအေၾကာင္း တင္ျပေသာအခါ ဘုရင္ႀကီးက
ပုဏၰားေတာ္မ်ားအား သားေတာ္ေလး စကားေျပာရန္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျပဳလုပ္ေစ၏။

အစားအေသာက္ ကစားစရာတုိ႔ျဖင့္ ျမဴဆြယ္ေသာ္လည္း မရ။
ပြဲေတာ္တည္ခ်ိန္ မေၾကြးဘဲ ငိုေအာင္ထားေသာ္လည္း မငို၊
ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္၍ ေအာ္ဟစ္ေအာင္လုပ္ေသာ္လည္း မရ၊
ေပ်ာ္ရႊင္ျမဴးတူး၍ ေအာ္ဟစ္ေအာင္လုပ္ေသာ္လည္း မရ၊
ေဒါသထြက္၍ ေအာ္ဟစ္ေအာင္လုပ္ေသာ္လည္း မရ၊
ခ်စ္ေမတၱာစိတ္ ယိုဖိတ္၍ ရယ္ျပံဳးေအာင္လုပ္ေသာ္လည္း မရ၊
ကၽြမ္းဘား မ်က္လွည့္ ရုပ္ေသးပြဲမ်ားျဖင့္ စမ္းသပ္ေသာ္လည္း မတုန္လႈပ္၊
ဆင္လိမၼာမ်ား၊ အစြယ္မဲ့ ေျမြမ်ား၊ လက္နက္မ်ား မီးမ်ားျဖင့္ စမ္းသပ္ေသာ္လည္း မေၾကာက္၊
တင္္လဲလူးျခင္း၊ အပုပ္နံ႔ေပးျခင္း၊ မႈိင္းတိုက္ျခင္းျပဳေသာ္လည္း မရ၊
လွပေသာ မိန္းမပ်ိဳမ်ားႏွင့္ ဆိတ္ကြယ္ရာတြင္ ေတြ႔ဆံုေစေသာ္လည္း မရ။
မင္းသားေလး စိတ္ထဲတြင္ကား ငရဲခံရသည္ကိုသာ ျမင္ေနသည္။

မင္းသားေလး ၁၇-ႏွစ္သို႔ေရာက္သည့္တိုင္ ထူးျခားမႈမရွိျဖင့္ ပုဏၰားေတာ္မ်ားအား ေခၚယူေျပာဆိုရာ ပုဏၰားေတာ္မ်ားက-
မင္းသားေလး တည္ရွိေနမည္ဆိုလွ်င္ အရွင္မင္းႀကီးသည္၄င္း၊ မိဖုရားႀကီးသည္၄င္း၊ တိုင္းျပည္သည္၄င္း၊ ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ပါလိမ့္မည္။ ဤေဘးဆိုးႀကီးက လြတ္ေျမာက္လိုက မင္းသားအား ေျမတြင္း၌ ျမႇဳပ္ႏွံရပါမည္-ဟု ေလွ်ာက္တင္ေသာအခါ ဘုရင္ႀကီး တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားသြား၏။
ထိုအခါ မိဖုရားႀကီးက မင္းသားအား စိတ္ေျပာင္းေစရန္ ထီးနန္းစည္းစိမ္ျဖင့္ အပ္ႏွင္းေလသည္။ သုိ႔ေသာ္ ၇-ရက္ေစ့သည့္တိုင္ မထူးျခားသျဖင့္ ဘုရင္ႀကီးက ေဒါသထြက္ျပီး ရထားမွဴးကိုေခၚ၍ နက္ျဖန္နံနက္ မိုးေသာက္လွ်င္ ဤမင္းသားအား ဘုရင္အသံုးအေဆာင္ခၽြတ္၍ ေတာရပ္ျမိဳင္လယ္သို႔ ရထားႏွင့္ ေခၚေဆာင္သြားျပီး တြင္းတူးေျမျမႇဳပ္ေစ-ဟု အမိန္႔ေတာ္မွတ္သည့္အတိုင္း ရထားမွဴးလည္း အမိန္႔ေတာ္ကို မလြန္ဆန္ႏိုင္သျဖင့္ ေတမိယမင္းသားကို ေခၚသြားျပီး တြင္းတူးေနစဥ္-တြင္းအထက္မွ အသံၾကား၍ ေမာ့ၾကည့္လိုက္ရာ-

အိုရထားမွဴး ဘာကိစၥအတြက္ တြင္းတူေနရသနည္း-
သင္ မင္းမႈထမ္းသည္ အျပစ္လည္းလြတ္၍ ဆုလာဘ္မ်ားပင္ ရေစျခင္းငွါ ယခုပင္လွ်င္ ေရႊနန္းေတာ္သို႔ျပန္၍ အေၾကာင္းစံု သံေတာ္ဦးတင္ေလာ့-ဟု မင္းသားဆိုေလေသာ္ ရထားမွဴးသည္ ၀မ္းပန္းတသာျဖင့္ အျမန္သြားေလေတာ့၏။ ခမည္းေတာ္ မည္ေတာ္ႏွင့္တကြ အားလံုး ၀မ္းသာမဆံုးရွိၾက၏။

ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ သားေတာ္အား ေတာတြင္း၌ပင္ ဘိသိက္သြန္း နန္းအပ္ကာ ျပန္ေခၚမည္ဟုၾကံစည္၍ အခ်ိန္ယူလ်က္ မင္းခမ္းမင္းနားျပည့္စံုစြာ ဖန္တီးေစျပီးမွ သားေတာ္ရွိရာ ေတာရပ္ျမိဳင္ေျခသို႔ ေလးရက္ေျမာက္ေသာေန႔၌ ၾကြခ်ီေတာ္မူေလသည္။

ခရီးဆိုက္၍ သားေတာ္ ေတမိမင္းသားမွာ ရေသ့၀တ္ႏွင့္ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔လွ်င္ ၀တ္ျပဳလ်က္-
သားေတာ္ ေတာတြင္း၌ အဘယ္ကဲ့သို႔ေသာ အစာအာဟာရမ်ား မွီ၀ဲေနရ၍ ဤမွ်အသားအေရ အေရာင္အဆင္း ၀င္း၍ ၾကက္သေရမဂၤလာ ေဆာင္ပါသနည္း။
ဖခမည္းေတာ္ ေတာတြင္း၌ ဆားမပါေသာ သစ္ရြက္စိမ္းကိုသာ မွီ၀ဲရပါသည္။
အေရာင္အဆင္းဟူသည္ကား-စိတ္ျငိမ္သက္ေသာသူ၊
ပူပင္ေသာက ေဒါသကင္း၍ တပ္မက္ျခင္းမရွိသူမ်ားအတြက္သာ ျဖစ္သည္။

ေကာင္းေပစြ သားေတာ္ ခမည္းေတာ္သည္ပင္ ဤေသာကကင္းေ၀းေသာ ရေသ့ဘ၀ကို လိုလားလာေခ်ျပီ။ သားေတာ္ကား အသက္ ႏုပါေသး၏။ တရားဓမၼလည္း ျပည့္၀၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ခမည္းေတာ္ ေတာထြက္ႏိုင္ေစ ျခင္းငွါ ထီးေမြနန္းေမြ လက္ခံျပီး ႏုပ်ိဳစဥ္ ေရႊနန္းစည္းစိမ္ ခံစားပါ။ အသက္ႀကီးလာမွ သားေတာ္ရွိက သားေတာ္ကို နန္းအပ္ကာ ေတာထြက္မည္ဆိုလွ်င္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအားလည္း ကူညီရာေရာက္မည္ မဟုတ္ပါေလာ။

အို ဖခမည္းေတာ္ သတၱ၀ါတို႔မည္သည္ ႀကီးသည္ ငယ္သည္မဟုတ္ ေသျခင္းေဘးက အခ်ိန္မေရြး လာသည္မဟုတ္ပါေလာ၊ ေရႊနန္းစည္းစိမ္ကိုလည္း ခံစားလိုစိတ္ မရွိ၍ ဆြံ႔အ နားထိုင္းဟန္ ေနခဲ့ျပီ။ စသည္ျဖင့္
ေတမိယ ရေသ့ေလးက အက်ယ္တ၀င့္ တရားျပျပီးသည့္အဆံုး၌ ဘုရင္ႀကီး မိဖုရားႀကီးႏွင့္ တကြ အားလံုးေသာ မင္းခ်င္းတို႔ ကၽြတ္တန္း၀င္ကာ ရေသ့၀တ္ၾကကုန္သတည္း။

0 comments:

Post a Comment